mandag, januar 08, 2007

Ta tran!

  • Voksne bør ta tran!
  • Ungdommer ta tran!
  • Barn ta tran!
  • Spedbarn definitivt ta tran!
  • Gravide definitivt ta tran! (Gjerne med folsyre)
Essensielle fettsyrer
Noen fettsyrer kan overhodet ikke produseres av kroppen, og må tilføres direkte gjennom kostholdet. Man trodde først at de var vitaminer ("vitale aminer"), og de kaltes da Vitamin F, men det ble rundt 1930 klart at de faktisk er fettsyrer. Disse kalles essensielle fettsyrer, og deles i hovedsak opp i Omega-3 og Omega-6. Tallet referer til posisjonen til den første dobbeltbindingen mellom karbonatomene i fettsyren, reknet fra enden, som kalles Omega (som jo er siste bokstav i det greske alfabetet - og ja, dersom man rekner fra fronten av molekylet, så sier man alpha-X).

Omega-3
Vi har altfor lite omega-3 fettsyrer i kostholdet vårt (Omega 3 er flerumettede fettsyrer med første dobbeltbinding på posisjon 3!). Vi hadde tydeligvis mer omega-3 naturlig tilgjengelig i tidligere tiders kosthold. Nådagens matproduksjon skyr omega-3 fettsyrer, ettersom de harskner raskt (oksiderer). Dermed blir det altfor lite tilgjengelig i "vanlig mat" (f.eks. Grandis..!).

I ett lite sidesprang her, så kan vi se på matindustriens lengsel etter "enkle løsninger": Det ble tidlig utviklet ett "designet" fett som var stivt som smør (bra i kjeks osv), billigere, mye mer holdbart og veldig greit i den fysiske produksjonen og transporten av mat. Dette kalles "delvis hydrogenert fett", eller "transfett", og blir brukt i utrolig mange matvarer - det er kanskje bedre kjent under navnet margarin! Det har imidlertid i den senere tid vist seg å være direkte kreftfremkallende og også implisert i andre sykdommer, spesielt hjerte/kar - sky det med andre ord som pesten! Merk at dagens margarin som man får kjøpt i vanlige butikker ikke inneholder (store mengder) transfett, men kjeks og slike produkter gjør det fremdeles - se etter "(delvis) hydrogenert fett" eller direkte "transfett" i innholdsfortegnelsen.

Hjernen
Hjernen består av 8% omega-3 fettsyrer! Det sier seg vel da umiddelbart selv at dersom man har for lite omega-3 tilgjengelig under utviklingen av hjernen, så .. vel .. utvikler ikke hjernen seg (riktig). Husk også at all læring, gjennom hele livet, faktisk direkte består av at hjernen utvikler seg: En ny kunnskap, ett nytt minne, er (ihvertfall!) en ny fysisk kopling oppi skallen. Dermed er det alltid viktig å ha nok omega-3 tilgjengelig.

Blodårer
I tillegg er det sannelig bra for blodårene også! Yeah!

Linker:
VG - Barn av gravide som tar tran, og barn som tar tran, har høyere IQ, er mer sosiale..
NRK - Barn som tar tran er foran sine peers..
Selolje er bedre enn både fiskeolje og tran, og linolje (flaxseed) - men vær obs, han der Dr. Ho pusher tilfeldigvis selolje også!

Wikipedia - Essential nutrients
Wikipedia - Essential fatty acid
Wikipedia - Omega 3
Wikipedia - Omega 6
Wikipedia - Cod Liver Oil (tran)

Ingen kommentarer: